
“Wat is dit meneer?”
“Dat is een stuk rioolpijp.”
“En dit? Wat is dit?”
“Dat is een stuk van een oud kopje.”
Onlangs kwam ik in Oosteind met een man in gesprek die net wandelend passeerde toen ik mijn metaaldetector aan het opruimen was. Ik kwam net van een akker af waar ik een paar uurtjes gezocht had. Ik liet wat muntjes zien en vertelde een beetje hoe mijn systematiek was. Hij was er erg in geïnteresseerd. Op historische landkaarten speur ik naar oude weggetjes en verloren gegane bebouwing. Dat zijn over het algemeen de hotspots waar je het meeste vindt. Mijn mooiste vondsten fotografeer ik en alles wordt per locatie opgeborgen. Zo weet ik altijd waar ik dingen heb gevonden. Ik vertelde hem ook dat ik sinds kort deze website heb waar vondsten te bekijken zijn.
Bij deze ontmoeting had ik verder niet meer stil gestaan tot ik een mailtje kreeg van deze vader waarin hij mij vroeg of ik eventueel aan de klas waarin zijn zoon zat, uitleg wilde geven over metaaldetecteren en de systematiek die ik hiervoor gebruik. Ze waren op school namelijk bezig met het o.a. het thema oudheid en de leraar wilde dit wat meer beeldend maken.

Zo kwam het dus dat ik afgelopen dinsdag met de combinatie klas 6/7/8 van de St Jan op een stortakker bevond. Ik legde een 20-tal kinderen uit dat het belangrijk was om goed te kijken of je scherven kon vinden. Dat waren immers ook sporen van menselijke aanwezigheid. Na een eenvoudige uitleg over hoe een metaaldetector ongeveer werkt gingen de kinderen in groepjes aan de slag.
Ik moest denken aan hoe ik als kleine jongen vaak de akkers afstruinde, op zoek naar verborgen schatten. Veel vond ik meestal niet, maar de zoektocht was zo spannend, dat ik dat voor lief nam. Zo zag ik ook, samen met hun leraar, de kinderen dwalen over het veld. Geweldig! Steeds weer lieten ze mij hun vondsten zien, van stofzuigermond tot aan deurstopper. Er werd ook nog een heuse munt gevonden. Na een uur moesten ze stoppen. Op school moesten ze immers weer aan de slag met breuken en ander minder tot de verbeelding sprekenden leerstof. Na wat fruit gingen ze weer op pad. Het was een mooi avontuur geweest!